کاربرد قاعده "قبح عقاب بلابیان" در حل مسائل اخلاقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیارگروه اخلاق دانشگاه تهران

چکیده

"قاعده قبح عقاب بلابیان" به عنوان مبنائی برای اصل برائت عقلی است که بر اساس آن، اگر حکم شرعی فعلی برای انسان مورد تردید باشد و بیانی به او نرسیده باشد، در این صورت تکلیفی نیز متوجه انسان مکلّف نخواهد بود. حال می‌توان قاعده "قبح عقاب بلابیان" را به‌عنوان یک بیان عقلی مستقلّ در عرض گزاره‌هائی مثل "عدالت خوب است" و "ظلم بد است" تصور نمود که به فهم گزاره‌های شرعی کمک می‌کند. حال با عنایت به اینکه این قاعده، قاعده‌ای عقلی است، می‌توان از آن برای حلّ مسائل اخلاقی و تصمیم‌گیری در مورد احکام اخلاقی نیز بهره برد. پژوهش حاضر می‌کوشد به روش تحلیلی، این قاعده را در تحلیل برائت اخلاقی، معرفت اخلاقی و تجرّی اخلاقی بکار گیرد. البته روشن است که با توجه به ماهیت و کارکرد اصولی این قاعده در بستر شریعت، می‌توان توقع داشت که این قاعده در حوزه اخلاق توحیدی به نحو مطلوب‌تری مورد استفاده قرار گیرد، ولی در عین حال می‌توان انتظار داشت که چنین قاعده‌ای نسبت به سایر رویکردهای اخلاقی نیز کاربرد داشته باشد. در پژوهش حاضر ابتدا ماهیت قاعده قبح عقاب بلابیان و نقطه مقابل آن، یعنی ضرورت دفع ضرر محتمل تبیین می‌شود و سپس به کارکرد آن قاعده در مسائل معطوف به برائت اخلاقی، معرفت اخلاقی و تجرّی اخلاقی پرداخته می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Applying the "Ugliness of the Eagle of Belabian" Rule in Solving Ethical Problems

نویسنده [English]

  • behrooz muhammadimunfared
, University of Tehran
چکیده [English]

“The rule of 'Ughb al-‘Iqab bila Bayan’ (Ugliness of Punishment without Clarification) serves as the basis for the intellectual principle of presumption of innocence, according to which, if the current religious ruling is doubted by a person and no explicit statement has reached them, then no religious obligation is incumbent upon that person. Now, the rule of 'Ughb al-‘Iqab bila Bayan’ can be conceived as an independent intellectual proposition alongside statements such as ‘Justice is good’ and ‘Injustice is bad,’ which aids in understanding religious propositions. Given that this rule is an intellectual one, it can also be utilized to resolve ethical issues and make decisions regarding moral rulings. The present research aims, through an analytical method, to apply this rule in the analysis of moral acquittal (Barā’ah), moral epistemology, and moral transgression (Tajarrī). It is clear that, considering the fundamental nature and function of this rule within the framework of Sharia, one might expect this rule to be employed more favorably within the domain of monotheistic ethics. However, at the same time, it can be anticipated that such a rule would also be applicable to other ethical approaches. This research first explains the nature of the rule 'Ughb al-‘Iqab bila Bayan’ and its opposite—namely, the necessity of averting probable harm—and then addresses its function in issues related to moral acquittal, moral epistemology, and moral transgression.”

کلیدواژه‌ها [English]

  • The ugliness of punishment without clarification
  • Monotheistic Ethics
  • Moral Epistemology
  • Moral Acquitta
  • Moral Transgressio

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 03 آبان 1404
  • تاریخ دریافت: 01 مهر 1404
  • تاریخ بازنگری: 25 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 03 آبان 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 03 آبان 1404
  • تاریخ انتشار: 03 آبان 1404